گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد اول
درس دهم

تناقض عكس


در ميان احكام قضايا ، آن كه از همه مهمتر است و در همه جا به كار
می‏آيد اصل تناقض است . ما قبلا گفتيم كه اگر دو قضيه از لحاظ موضوع و
محمول وحدت داشته باشند اما از لحاظ كم و كيف يعنی از لحاظ كليت و
جزئيت ، و ايجاب و سلب با يكديگر اختلاف داشته باشند ، رابطه اين دو
قضيه رابطه تناقض است و اين دو قضيه را متناقضين می‏نامند .
و هم گفتيم كه حكم متناقضين اينست كه از صدق هر يك كذب ديگری لازم‏
می‏آيد و از كذب هر يك صدق ديگری لازم می‏آيد . به عبارت ديگر : هم‏
اجتماع نقيضين و هم ارتفاع نقيضين محال است .
بنابر بيان فوق ، موجبه كليه و سالبه جزئيه نقيض يكديگرند و سالبه‏
كليه و موجبه جزئيه نيز نقيض يكديگرند .
در تناقض علاوه بر وحدت موضوع و محمول ، چند وحدت ديگر هم شرط است :
وحدت در زمان ، وحدت در مكان ، وحدت در شرط

وحدت در اضافه ، وحدت در جزء و كل ، وحدت در قوه و فعل ، كه مجموعا
هشت وحدت می‏شود و در اين دو بيت بيان شده‏اند :
در تناقض هشت وحدت شرط دان
وحدت موضوع و محمول و مكان
وحدت شرط و اضافه ، جزء و كل
قوه و فعل است ، در آخر زمان
پس اگر بگوييم : " انسان ، خندان است " ، " اسب خندان نيست "
تناقض نيست ، زيرا موضوعها وحدت ندارند ، و اگر بگوييم : " انسان‏
خندان است " ، " انسان چهار پا نيست " تناقض نيست ، زيرا محمولها
وحدت ندارند ، اگر بگوييم : " اگر كسوف رخ دهد نماز آيات واجب است‏
و اگر رخ ندهد نماز آيات واجب نيست " تناقض نيست زيرا شرطها
مختلف‏اند . اگر بگوييم : " انسان در روز نمی‏ترسد " ، " انسان در شب‏
می‏ترسد " تناقض نيست ، زيرا زمانها مختلف‏اند . اگر بگوييم : " وزن‏
يك ليتر آب در روی زمين يك كيلوگرم است و در فضای بالا مثلا نيم‏
كيلوگرم است " تناقض نيست ، زيرا مكانها مختلف‏اند . " علم انسان‏
متغير است " ، " علم خدا متغير نيست " تناقض نيست ، زيرا اضافه‏ها
، يعنی مضاف‏اليه‏های دو موضوع مختلفند . اگر بگوييم : " كل مساحت تهران‏
1600 كيلومتر مربع است " و " بخشی از مساحت تهران ( مثلا شرق تهران )
1600 كيلومتر مربع نيست " تناقض نيست ، زيرا از لحاظ جزء و كل‏
مختلف‏اند . اگر بگوييم : " هر نوزاد انسان بالقوه مجتهد است " ، و "
بعضی از نوزادهای انسان بالفعل مجتهد نيستند " تناقض نيست ، زيرا از
لحاظ قوه و فعليت اختلاف

است .
عين اين شرائط در متضادتين و داخلتين تحت التضاد و متداخلتين نيز هست‏
. يعنی دو قضيه آنگاه متضادند و يا داخل تحت التضادند و يا متداخل‏اند كه‏
وحدتهای مزبور را داشته باشند